Gå til innhold
Norsk

Grunnleggende om personvern

SIST OPPDATERT: 10. AUGUST 2022

Dette er en kort oversikt over hvordan Leverandøren behandler personopplysninger og data. LES PERSONVERNREGLENE VÅRE FOR NÆRMERE OPPLYSNINGER. Vi har også en lenke til tilhørende deler av personvernreglene på denne siden for grunnleggende personverninformasjon.

1. Hvem er jeg?

Se avsnitt 2 i personvernreglene for mer informasjon.

For et dypt spørsmål! «Du» er en person som betyr mye for oss, så for å hjelpe deg med å finne det som er mest relevant for deg, kan du se hva vi mener med «deg» (avhengig av hvordan du samhandler med Leverandøren).

Kunder: Dere har en konto i en Leverandøren-tjeneste.

Respondenter: Dere har mottatt en spørreundersøkelse, et skjema, en søknad eller et spørreskjema fra en Leverandøren-tjeneste.

Paneldeltakere: Dere har registrert dere og godtatt at Leverandøren kan sende spørreundersøkelser til dere på vegne av Kunder.

Besøkende: Dere besøker bare et av nettstedene våre fordi dere er nysgjerrige, eller har hørt om oss fra markedsførings- eller salgskanalene.

Vi har prøvd å oppsummere hvilken personlig informasjon vi samler inn om deg, og hvordan vi håndterer den, på en lettforståelig måte (så godt vi kan, gitt at vi er en teknologivirksomhet). Åpenhet er viktig for oss.

Vi leter alltid etter måter å forbedre oss på og tar gjerne imot tilbakemeldinger om denne informasjonen gjennom personvernteamet på privacy@retailx.no.

2. Slik bruker vi personopplysningene dine

Se avsnitt 3 i personvernreglene for mer informasjon.

Hva vi samler inn fra deg og hvordan vi bruker det

Kontaktinformasjon (f.eks. navn eller e-postadresse).

Hvem sin informasjon? Vår bruk av personopplysningene
Kunder og paneldeltakere Vi bruker dem når vi trenger å kontakte deg om produkter og tjenester (med mindre du avslutter abonnementet) eller for å gi deg konto- og transaksjonsinformasjon og oppdateringer. Selv om du ikke kan melde deg av disse merknadene, prøver vi å kontakte deg bare når det er nødvendig.
Vi vil også svare deg hvis du kontakter kundestøtte eller salgsteamet.
Respondenter Vi svarer deg hvis du kontakter oss i stedet for Kunden.
Besøkende Vi svarer deg hvis du kontakter kundestøtte eller salgsteamet og for vår egen forretningsutvikling – for eksempel kan vi kontakte deg som svar på dine henvendelser eller sende deg informasjon om våre tjenester hvis du driver en virksomhet som kan være interessert i våre tjenester.

Bruksinformasjon (hvordan du bruker tjenestene, hvilke sider du klikker på, osv.)

Hvem sin informasjon? Vår bruk av personopplysningene
Kunder, paneldeltakere og besøkende Vi bruker denne kunnskapen til å forbedre tjenestene våre for deg og alle brukere. Vi kommer også til å markedsføre til deg (med mindre du avslutter abonnementet eller endrer preferansene for informasjonskapsler).
Respondenter For å hjelpe oss med å forbedre brukeropplevelsen for respondenter (slik at det er lettere å svare på spørsmål), for maskinlæringsformål (vi bruker dataene for å fortsette å trene modellene våre og bygge nye modeller) og for å forstå bransjetrender og bidra til å forbedre andelen fullførte spørreundersøkelser/skjemaer.

Nettleserdata for enheten (f.eks. IP-adresse, enhetstype, MAC ID, nettlesertype)

Hvem sin informasjon? Vår bruk av personopplysningene
Kunder, respondenter, paneldeltakere og besøkende Vi bruker disse opplysningene for optimalisering og feilsøking av tjenester for den foretrukne enheten/nettleseren din (med andre ord vil vi at du skal se best mulig versjon av nettsidene til Leverandøren på enheten din). Vi antar også posisjonen din fra IP-adressen din.

Informasjonskapsler (data vi får fra første- og tredjepartsinformasjonskapsler, sidemarkeringer, piksler og lignende teknologi som ligger på enheten din)

Hvem sin informasjon? Vår bruk av personopplysningene
Kunder, paneldeltakere (unntatt tredjepartspanel) og besøkende Vi vil anta felles identiteter på tvers av forskjellige tjenester og flere enheter som nettbrett, nettlesere og mobiltelefoner for å skape en kontinuerlig produktopplevelse eller for eksempel av sikkerhetsmessige årsaker. Vi vil også skreddersy annonser for deg når du surfer på andre nettsteder på nettet, slik at vi kan vurdere suksessen til reklamekampanjer og forbedre dem.
Respondenter og tredjepartspaneler Vi bruker bare viktige informasjonskapsler om hvordan repondenter opplever spørreundersøkelsene. Se informasjonskapsler brukt på spørreundersøkelsessider.

Loggdata eller loggfiler som registrerer data hver gang en enhet får tilgang til en server. Dette inneholder data om typen tilgang, f.eks. opprinnelig IP-adresse, internettleverandører, filene som ble åpnet på siden (som HTML-sider, grafikk osv.), operativsystem, enhetstype og tidsstempler.

Hvem sin informasjon? Vår bruk av personopplysningene
Kunder, respondenter, paneldeltakere og besøkende Loggdata kan brukes til mange forskjellige ting, men hovedsakelig bruker vi det til: overvåking av misbruk og feilsøking av nettsteds- og sikkerhetsproblemer, forbedring av produktfunksjonaliteten og oppretting av nye funksjoner, sporing av atferd for innhold og tjenester på et samlet nivå (for eksempel for å overvåke tjenesteforespørsler eller tjenestenekt på nettstedet vårt over tid for å sikre at nettstedet forblir stabilt) og for å fikse feil eller funksjonalitetsproblemer.
Bare Kunder, paneldeltakere og besøkende Vi bruker loggdata til å hjelpe oss med å komme med anbefalinger til deg eller spore besøk på nettsidene våre.

Henvisningsinformasjon. Dette er informasjon om stedet du var før du kom til et nettsted til Leverandøren – for eksempel hvis du var på sosiale medier før du klikket på en lenke til et av Leverandørens nettsteder, registrerer vi informasjon om kilden som henviste deg til oss.

Hvem sin informasjon? Vår bruk av personopplysningene
Kunder, paneldeltakere (unntatt tredjepartspaneler) og besøkende Vi bruker disse dataene til å spore suksessen til integrasjoner og henvisningsprosesser og til å planlegge videre henvisninger.

Informasjon fra tredjeparter og integreringspartnere. Dette inkluderer navn og e-postadresse eller IP-adresse hvis du har gitt tredjepartene tillatelse til å dele informasjonen med oss, eller der informasjonen er offentlig tilgjengelig enten på nett eller gjennom enhets-/nettleserdataene dine.

Hvem sin informasjon? Vår bruk av personopplysningene
Kunder For å sikre at du kan registrere deg for tjenesten vår via tredjepartsintegrering som Facebook/LinkedIn/Microsoft/Google/SSO, for å tilpasse tjenestene våre for deg og for å sikre at du kan bruke tjenesten vår sammen med andre tjenester.
Respondenter For å gjøre det lettere for Kunder å sende spørreundersøkelser/skjemaer/søknader/spørreskjemaer til deg.

Profilinformasjon. Dette inkluderer tittel, navn og bilde (hvis du oppgir det). Hvis du er paneldeltaker, innebærer det også ting som aldersgruppe, kjønn, lønnsspenn og andre kriterier du har delt med oss.

Hvem sin informasjon? Vår bruk av personopplysningene
Kunder Vi bruker denne informasjonen til å gi deg en personlig tjenesteopplevelse, for å hjelpe andre med å identifisere deg (hvis du er i et team eller en bedriftskonto), for å tilpasse markedsføringsinformasjon, samt for å gi produkt-, funksjon- og tjenesteanbefalinger til deg og din organisasjon slik at dere kan optimalisere bruken av tjenestene vi tilbyr.
Paneldeltakere Vi bruker profilen din til å sende mer relevante undersøkelser til deg.

Alle de ovennevnte kategoriene av informasjon.

Hvem sin informasjon? Vår bruk av personopplysningene
Kunder For å forbedre markedsføringen vår ved for eksempel å bygge brukerprofiler for å sikre at markedsføringsmaterialet vårt er relevant for deg og optimalisere kampanjene våre ved hjelp av maskinlæring.
Kunder og paneldeltakere For juridiske og sikkerhetsmessige formål som å håndheve avtalene våre, forhindre ulovlig eller misbrukende aktivitet, svare på juridiske henvendelser og lovlige forespørsler og forhindre svindel.

Andre ting Kunder bryr seg om:

Kontoinformasjon og innstillinger

Vi bruker denne informasjonen til å drifte kontoen din og oppfylle tjenestepreferansene dine. Hvis du er Enterprise-bruker, administrerer vi denne informasjonen sammen med organisasjonen din.

Registreringsinformasjon

Vi bruker denne informasjonen til å sende deg transaksjons-e-poster og oppdateringer om bruk og fakturering.

Faktureringsinformasjon

Vi bruker denne informasjonen til å fakturere deg, administrere betalingene dine og for egne, interne økonomiske revisjonsformål.

Informasjon om adressebok (e-poster og telefonnummer)

Vi bruker denne informasjonen kun til å levere spørreundersøkelser til mottakerne.

Informasjon om spørreundersøkelse/skjema/søknad/spørreskjema

Vi bruker denne informasjonen kun til å levere tjenester til deg, returnere analyserte svardata til deg og forbedre tjenestene.

Slutt av side

Hvis du bruker spørreundersøkelsesverktøyet vårt, kan respondentene nå standard avslutningsside for spørreundersøkelse når de fullfører en spørreundersøkelse. Sluttsiden er en del av Leverandørens nettsider. Vi kan inkludere våre egne spørreundersøkelser for forskning på denne sluttsiden. Disse spørreundersøkelsene er valgfrie, og respondentene kan svare eller hoppe over dem.

Andre ting respondenter bryr seg om:

Vi er vert for spørreundersøkelser, skjemaer, søknader og spørreskjemaer på nettstedene våre og samler inn svar. Hvis du har spørsmål om en spørreundersøkelse du har tatt, eller skjemaer, søknader eller spørreskjemaer du har fullført, ber vi deg kontakte Kunden direkte. Leverandøren er vanligvis ikke ansvarlig for dette innholdet. Kunden er vanligvis samme person som inviterte deg til å ta spørreundersøkelsen, eller fylle ut spørreskjemaet, skjemaet eller søknaden, og Kunden bør ha sine egne personvernregler.

Vi bruker og analyserer bruksinformasjon om svarene dine (vi ser for eksempel på sidevisningsdata, svarfrekvens, svartyper og spørreundersøkelsestype)

  • for å gjøre våre anbefalinger rundt spørreundersøkelser eller tjenester inkludert på vårt nettsted på slutten av en spørreundersøkelse mer relevante
  • for å forbedre brukergrensesnittet
  • for å opprettholde en konsekvent og pålitelig brukeropplevelse
  • for å forbedre tjenestene ved å se på hvilke spørsmål Kunder stiller og kvaliteten på svarene og svarfrekvenser, slik at vi kan forbedre eksisterende funksjoner og bygge nye for å optimere spørsmål/svarfrekvenser for skaperne.

Du finner mer informasjon i del 3 og 6 av personvernreglene våre.

Hvorvidt svarene er anonyme, avhenger av hvordan Kunden av spørreundersøkelsen/skjemaet/søknaden eller spørreskjemaet du mottok, har konfigurert det/den. Ta kontakt med vedkommende for å finne det ut.

3. Viktige merknader

En spesiell uttalelse om informasjonskapsler: Vi bruker informasjonskapsler, piksler og lignende teknologi slik vi har beskrevet over. Denne teknologien lar oss sørge for at du kun ser annonser som er relevante for deg. Det finnes imidlertid mye innen informasjonskapsler som fortsatt kan forbedres. Vi oppfordrer deg til å lese om rettighetene dine i dette området, og til å engasjere deg aktivt i verktøyene for informasjonskapsler på nettsider, for å sikre at du får uttrykt preferansene dine. Vi har jobbet hardt for å forbedre preferansebehandlingen på nettstedene våre, men det er viktig at du administrerer disse preferansene over hele internett også. Avhenging av den geografiske posisjonen din kan du trekke samtykket ditt til å bruke ikke-nødvendige informasjonskapsler ved å bruke verktøyet vårt for innstillinger for informasjonskapsler i produktet.

Se avsnitt 6 i personvernreglene for mer informasjon om informasjonskapsler.

Personvernforpliktelsen vår: Spørreundersøkelsene, skjemaene, søknadene og spørreskjemaene dine, samt alle svar du samler inn fra dem, er private (med mindre du har gjort dem tilgjengelige via en offentlig lenke). Vi selger ikke disse individuelle svarene til noen, og vi bruker dem bare til formål knyttet til å levere eller forbedre tjenestene for deg, og som forklart i personvernreglene. Vi benytter for eksempel data knyttet til respondenter i spørreundersøkelsesverktøyet vårt for å samle brukstrender (hovedsakelig metadata) om respondenter (spørsmålstyper som besvares og suksessen til spesifikke spørreundersøkelses- og spørsmålstyper over tid), slik at vi kan gi deg mer nøyaktige anbefalinger knyttet til bruken av tjenestene våre.

Vi respekterer kontaktinformasjonen til respondentene våre. For å gjøre det enklere for deg å invitere personer til å ta spørreundersøkelser og og fylle ut spørreskjemaer, skjemaer og søknader via e-post, kan du laste opp lister med e-postadresser eller telefonnumre, hvorpå Leverandøren fungerer utelukkende som forvalter av disse dataene. Vi selger ikke disse e-postadressene eller telefonnumrene, og vi bruker dem kun som instruert av deg og i samsvar med personvernreglene. Det samme gjelder alle e-postadresser og telefonnumre for respondenter som samles inn på kontoen din.

4. Hvem vi jobber med

Se avsnitt 5 i personvernreglene for mer informasjon.

For å gjøre det enklere å levere visse aspekter av tjenestene våre jobber vi med tilknyttede selskaper og pålitelige nøkkelpartnere – spesielt engasjerer vi tredjeparter til å:

  • Legge til rette for at e-postinngangspunktene kan sende undersøkelser via e-post eller tekst til respondentene. Vi deler relevant kontaktinformasjon for respondentene med disse tredjepartene;
  • Legge til rette for at kunder betaler og oppdager falske betalingsforsøk;
  • Levere og hjelpe oss med å spore innholdet i markedsføring og reklame;
  • Hjelpe oss med å spore suksessberegninger for nettstedskonvertering; og
  • Administrere salgs- og kundestøttetjenester til deg (inkludert å løse tvister).

Når vi bruker tredjeparter til å hjelpe oss med å levere tjenester til deg (Kunden), og de behandler opplysningene dine som en del av disse tjenestene, har vi en liste over disse tredjepartene her. Husk at denne listen dekker alle de forskjellige tjenestene våre, så noen av disse tredjepartene gjelder ikke for tjenesten du bruker.

5. Hvor lenge oppbevarer vi opplysningene dine?

Se avsnitt 8 i personvernreglene for mer informasjon.

Hvis du er en skaper, sletter vi generelt sett ingen data fra kontoen din så lenge den er aktiv – du er ansvarlig for og kontrollerer tidsperiodene for hvor lenge du kan beholde informasjonen. Her er noen unntak:

  • Hvis du er en gratisbruker på plattformene våre og ikke har engasjert deg i tjenesten aktivt på en stund, forbeholder vi oss retten til å slette kontoen og dataene dine i samsvar med retningslinjene for datalagring.
  • Hvis du har overskredet svargrensen din i en gratis konto, sletter vi svarene over grensen hvis du ikke oppgraderer innen en bestemt tidsramme.

Vi oppfordrer også Kunder til å aktivt gå gjennom praksisen for datalagring i kontoen deres, og passe på å kun lagre data så lenge det er nødvendig.

6. Dine datarettigheter

Se avsnitt 14 i personvernreglene for mer informasjon. Hvis du vil utøve rettighetene dine, kan du ta kontakt her.

Dataansvarlig: Dataansvarlig hos Leverandøren er registrert hos Datatilsynet. Kontakt dataansvarlig på privacy@retailx.no

7. Annet

Fra tid til annen kan vi inkludere valgfrie, ekstra spørreundersøkelser (tilgjengelige fra standard-avslutningssiden for spørreundersøkelse) ved fullførelse av kundeundersøkelsene. Det er helt valgfritt å delta i disse spørreundersøkelsene.

SELV OM DISSE REGLENE GJELDER FOR ALLE TJENESTENE VÅRE, VIL TJENESTESPESIFIKK INFORMASJON HA FORRANG DERSOM DET FINNES FOR DEN AKTUELLE TJENESTEN.