Gjeldende tjenesteavtale (GTA)

SIST OPPDATERT: 10. AUGUST 2022

Hovedvilkår

  Dette er vilkårene som vil gjelde for din bruk av tjenestene våre. Du bør lese disse vilkårene grundig.

1. DEFINISJONER.

«Tilknyttet selskap» betyr enhver enhet som direkte eller indirekte kontrollerer, er kontrollert av eller er under felles kontroll med en enhet. «Kontroll» i den foregående setningen betyr direkte eller indirekte eierskap eller kontroll over mer enn 50 % av stemmeinteressene til den aktuelle enheten.

«Artikkel 28» betyr artikkel 28 i den generelle databeskyttelsesforordningen (forordning (EU) 2016/679).

«Kunde» eller «deg» betyr at Kunden aksepterer denne avtalen og er identifisert på forsiden til denne avtalen.

«Kundedata» betyr alle data (inkludert personopplysninger og sluttbrukerdata) som leveres til Leverandøren av, eller på vegne av, Kunden gjennom Kundens bruk av tjenestene, og alle data som tredjeparter sender til Kunden gjennom tjenestene.

«Konsekvensvurdering for databeskyttelse» betyr en konsekvensanalyse for databeskyttelse som referert til i artikkel 35 i den generelle databeskyttelsesforordningen (forordning (EU) 2016/679).

«Databeskyttelseslovgivning» betyr (i) GDPR og alle andre gjeldende EU-, EØS- eller EU-lover eller forskrifter for det indre markedet eller enhver oppdatering, endring eller erstatning av samme som gjelder for behandling av personopplysninger under denne avtalen; (ii) alle amerikanske lover og forskrifter som gjelder for behandling av personopplysninger under denne avtalen; (iii) alle lover og forskrifter som gjelder for behandling av personopplysninger under denne avtalen fra tid til annen som er på plass i Storbritannia og Canada, og begrepene «kontrollør», «datasubjekt», «databeskyttelseskonsekvensvurdering», «personopplysninger», «prosess», «behandling», «behandler», «tilsynsmyndighet» har samme betydning som i GDPR (som definert ovenfor).

«Sluttbrukere» betyr Kundens ansatte, agenter, uavhengige kontraktører og andre personer som er autorisert av Kunden til å få tilgang til og bruke tjenestene.

«Respondent» betyr en fysisk person som svarer på et spørreskjema eller liknende.

«Immaterielle rettigheter» betyr gjeldende og fremtidige verdensomspennende rettigheter under patent, opphavsrett, designrettigheter, varemerker, forretningshemmeligheter, domenenavn og andre lignende rettigheter, enten de er registrerte eller uregistrerte.

«Leverandøren» betyr den aktuelle Leverandøren definert i avsnitt 14 (Leverandørtabell).

«Bestillingsskjema» betyr et bestillingsskjema, salgsordre, salgstilbud eller lignende dokument som refererer til og er laget i henhold til denne avtalen og signert av partene.

«Personopplysninger» betyr informasjon knyttet til et levende individ som er, eller kan identifiseres med rimelighet fra informasjon, enten alene eller sammen med annen informasjon (et "dataemne"), innenfor Kundens kontroll og som lagres, samles inn eller behandles i en av Kundens øyeblikkelige sluttbrukerkontoer.

«Tjenester» betyr produktene og tjenestene som tilbys av Leverandøren og bestilles av Kunden.

«Ikrafttredelsesdatoen» betyr datoen partene signerte Bestillingsskjema.

  Noen av tjenestene våre kan også ha tilleggsvilkår som gjelder. Du bør også lese alle gjeldende vilkår.

«TSV-er» betyr tjenestespesifikke vilkår som gjelder for spesifikke tjenester på https://legal.retailx.no/sst/ og som er innlemmet i og utgjør en del av denne avtalen.

«Standard kontraktuelle klausuler» betyr «Standard kontraktuelle klausuler» som er vedlagt Europakommisjonens beslutning av: (i) 4. juni 2021 om standard kontraktuelle klausuler for overføring av personopplysninger til tredjeland i henhold til GDPR eller (ii) inntil Leverandøren har inngått standardkontraktsklausulene skissert 5. februar 2010 for overføring av kundepersonopplysninger til prosessorer etablert i tredjeland i henhold til direktiv 95/46/EC og hvor Storbritannias GDPR gjelder, gjeldende standard databeskyttelsesklausuler for databehandlere vedtatt i henhold til artikkel 46(2)(c) eller (d) i UK GDPR ("UK SCCs") eller (iii) slike andre standard kontraktuelle klausuler eller kontraktsvilkår som kan bli endret eller godkjent nå eller i fremtiden med det formål å lette overføring av personopplysninger over landegrensene.

2. TJENESTER.

2.1. Levering av tjenester. Leverandøren vil levere tjenestene til Kunden i samsvar med denne avtalen, inkludert eventuelle bestillingsskjemaer og eventuelle gjeldende TSV-er.

2.2. Bestillingsskjemaer. Partene kan inngå bestillingsskjemaer under denne avtalen om kjøp av tjenester. Kundens tilknyttede selskaper kan inngå bestillingsskjemaer under denne avtalen. Ethvert slikt bestillingsskjema kan signeres av Leverandøren eller et selskap tilknyttet Leverandøren i henhold til kravene i avsnitt 14. Enhver referanse i avtalen til «Kunde» vil referere til Kundeenheten som signerer bestillingsskjemaet og enhver referanse i avtalen til «Leverandøren» vil referere til leverandøren som signerer bestillingsskjemaet. Hvert bestillingsskjema vil inkludere vilkårene og betingelsene i denne avtalen og vil være en separat kontrakt mellom enhetene som inngår bestillingsskjemaet.

2.3. Tredjepartstjenester. Hvis Kunden integrerer tjenestene med en tredjepartstjeneste som ikke er levert av Leverandøren (for eksempel en tredjeparts tjeneste som bruker et applikasjonsprogrammeringsgrensesnitt (API)), erkjenner Kunden at en slik tredjepartstjeneste kan få tilgang til eller bruke kundedata og Kunden tillater tredjeparts tjenesteleverandør å få tilgang til kundedata som kreves for interoperasjon av denne tredjepartstjenesten med tjenestene. Kunden er eneansvarlig for bruken av slike tredjepartstjenester og tap av data eller andre tap den måtte lide som følge av bruk av slike tjenester.

3. SaaS-TJENESTER.

3.1. Lisens og vilkår.

a) Lisens. Hvor Tjenestene selges til Kunden som et abonnement, gir Leverandøren Kunden en ikke-eksklusiv, ikke-overførbar verdensomspennende rett til å få tilgang til og bruke tjenestene i løpet av abonnementsperioden.

b) Abonnementsperiode. Den første perioden for hvert abonnement er spesifisert på bestillingsskjemaet. Abonnementer vil automatisk fornyes ved slutten av hver abonnementsperiode for ytterligere perioder tilsvarende ett år, med mindre en av partene gir den andre skriftlig varsel om manglende fornyelse minst 90 dager før slutten av den da gjeldende abonnementsperioden.

c) Abonnementsenheter lagt til midt i abonnementsperioden. Et bestillingsskjema kan brukes til å legge til flere abonnementsenheter (f.eks. enheter eller pakker) til et abonnement i løpet av en abonnementsperiode. Prisen per enhet for disse ekstra abonnementsenhetene vil være som spesifisert på bestillingsskjemaet for det underliggende abonnementet (eller, i mangel av slik spesifikasjon, til samme pris per enhet som den underliggende abonnementsprisen). Eventuelle slike ekstra abonnementsenheter vil fornyes eller avsluttes på samme dato som det underliggende abonnementet. Abonnementsenheter knyttet til en tjeneste kan ikke reduseres i løpet av en abonnementsperiode for den tjenesten.

  Vi er alltid ute etter å innovere og gjøre tjenestene våre bedre, så de kan endre seg. Hvis det skjer, vil vi sende skriftlig melding for å informere deg før du gjør endringen.

4. TJENESTEFUNKSJONER.

4.1. Endringer i tjenester. Leverandøren endrer og forbedrer tjenestene kontinuerlig. Leverandøren vil gi Kunden skriftlig forhåndsvarsel dersom Leverandøren gjør en endring i tjenesten(e) som resulterer i en vesentlig reduksjon i kjernefunksjonalitet som brukes av Leverandørens generelle kundebase. I slike tilfeller er partene enige om å samarbeide for å minimere virkningen av en slik endring for Kunden.

5. AVGIFTER.

  Tjenestene våre er ikke gratis. Du må betale for dem.

5.1. Avgifter. Kunden skal betale Leverandøren alle gjeldende avgifter for tjenestene spesifisert i hvert bestillingsskjema. Med mindre annet er spesifisert i denne avtalen eller forbudt i henhold til gjeldende lov, kan betalingsforpliktelser ikke kanselleres, og betalte avgifter kan ikke refunderes.

5.2. Fakturerings- og betalingsbetingelser. Betalingsbetingelser skal spesifiseres i hvert bestillingsskjema. En faktura vil bli utstedt ved utførelse av bestillingsskjemaet. Flerårige bestillinger og fornyelser vil bli fakturert kvartalsvis.

Skatter og offentlige avgifter er ditt ansvar. Hvis du er fritatt for å betale skatt og/eller offentlige avgifter, vennligst gi oss beskjed og send oss ​​bevis.

5.3. Skatter. Alle beløp som skal betales av Kunden i henhold til denne avtalen er eksklusiv gjeldende skatter, avgifter, plikter eller lignende statlige vurderinger av enhver art (inkludert merverdiavgift, salgs- og bruksskatter, men ekskludert kildeskatter og skatter basert på Leverandørens inntekt, eiendom, eller ansatte) («Skatter») som kan oppstå i forbindelse med Kundens kjøp i henhold til denne avtalen. Hvis slike skatter oppstår, vil Kunden betale slike skatter i tillegg til alle andre beløp som skal betales i henhold til denne avtalen, med mindre Kunden gir Leverandøren et gyldig skattefritakssertifikat eller annet dokumentbevis utstedt av en passende skattemyndighet på at ingen skatt skal belastes. Hvis Kunden er pålagt ved lov å holde tilbake skatter fra sine betalinger til Leverandøren, må Kunden gi Leverandøren en offisiell skattekvittering eller annen passende dokumentasjon for å støtte slike betalinger.

5.4. Valuta. Alle pengebeløp i denne avtalen er denominert i valutaen som er angitt på bestillingsskjemaet. Avgiftsbetalinger fra Kunden må mottas av Leverandøren i samme valuta som slike avgifter ble fakturert.

  Vennligst betal oss i tide. Hvis du er 30 dager forsinket, belaster vi renter og kan suspendere tjenestene.

5.5. Forfalte avgifter. Leverandøren kan belaste Kunden med renter på forfalte avgifter (unntatt beløp som er bestridt med rimelighet og i god tro) med en sats på 1,5 % per måned (eller den høyeste satsen tillatt ved lov, hvis mindre) på det forfalte beløpet. Hvis et ubestridt beløp som Kunden skylder i god tro er forfalt med tretti (30) dager eller mer, kan Leverandøren begrense funksjonaliteten eller suspendere levering av Tjenester til Kunden inntil slike beløp er betalt i sin helhet.

5.6. Overskuddsavgifter. I løpet av abonnementsperioden kan Leverandøren gjennomgå antall enheter og/eller svar som er brukt og diskutere alternativer for kjøp av tilleggsenheter med Kunden. Kunden godtar å betale for enten: (i) de ekstra enhetene som vil være til prisen per enhet som spesifisert på bestillingsskjemaet for det underliggende abonnementet (eller, i mangel av slik spesifikasjon, til samme pris per enhet som den underliggende abonnementsprisen), eller (ii) de ekstra pakkene som gjelder basert på bruk.

6. KUNDENS FORPLIKTELSER.

6.1. Kundens ansvar.

  Du må lage et sikkert passord på brukerkontoen for å bruke tjenestene våre. Ikke del passord.

a) Kontosikkerhet. Kunden er ansvarlig for å opprettholde konfidensialiteten til sine egne passord og all annen legitimasjon som brukes av den og dens sluttbrukere for å få tilgang til tjenestene. Kunden vil bruke kommersielt rimelige tiltak for å forhindre uautorisert bruk av tjenestene og vil avslutte all uautorisert bruk som Kunden blir klar over. Kunden vil varsle Leverandøren umiddelbart hvis Kunden blir oppmerksom på uautorisert tilgang til kontoene.

  Du er ansvarlig for alt som skjer under kontoene dine. Hvis noen uredelig bruker kontoen din, er du ansvarlig for deres handlinger.

b) Sluttbrukeraktiviteter. Kunden er ansvarlig for å sikre at sluttbrukerne overholder denne avtalen. Kunden er ansvarlig for handlingene til sine sluttbrukere og enhver aktivitet som forekommer i sine sluttbrukerkontoer (annet enn aktivitet som Leverandøren er direkte ansvarlig for som ikke utføres i samsvar med Kundens instruksjoner).

c) En person per konto. Sluttbrukerkontoer og passord kan ikke deles og kan bare brukes av én person per konto.

  Vennligst les våre retningslinjer for akseptabel bruk for å forstå hva du kan og ikke kan gjøre når du bruker tjenestene våre. I et nøtteskall, ingen omvendt utvikling av programvaren vår, ingen spamming, ingen phishing, ingen hatytringer, ingen pornografi, ingen mobbing og ingen trakassering.

6.2. Akseptabel bruk av Kunden. Kunden godtar å overholde retningslinjene for akseptabel bruk på https://legal.retailx.no/aup/

6.3. Tredjepartsforespørsler. Partene kan motta en forespørsel fra en tredjepart om registreringer knyttet til Kundens bruk av tjenestene, inkludert informasjon i en Kundens sluttbrukerkonto eller identifiserende informasjon om en Kundes sluttbruker, unntatt forespørsler om tilgang til datasubjekter som angitt under GDPR («Third Party Request»). Tredjepartsforespørsler inkluderer ransakingsordrer, stevninger og andre former for rettslige prosesser.

Kunden er ansvarlig for å svare på Tredjepartsforespørsler via sin egen tilgang til informasjonen, og vil kun kontakte Leverandøren dersom Kunden ikke er i stand til å innhente slik informasjon etter iherdig innsats. Hvis Leverandøren mottar en gyldig tredjepartsforespørsel, vil Leverandøren, i den grad loven tillater det:

a) kan informere tredjeparten som utsteder en slik forespørsel om at den bør følge forespørselen direkte med Kunden; og

b) vil: (i) umiddelbart varsle Kunden om tredjepartsforespørselen; (ii) samarbeide, på Kunden regning, med Kundens rimelige forespørsler angående Kundens forsøk på å motsette seg en tredjepartsforespørsel; og (iii) etter å ha gitt Kunden en mulighet til å svare på eller motsette seg tredjepartsforespørselen, kan Leverandøren oppfylle denne forespørselen hvis Leverandøren fastslår at det er lovpålagt eller tillatt å gjøre det.

  Vi er begge enige om å følge lover om eksport og økonomiske sanksjoner. Du lover at du og dine tilknyttede selskaper ikke er på noen av listene som den norske regjeringen, FN, EU eller USA publiserer over personer og organisasjoner som norske selskaper ikke har lov til å gjøre forretninger med.

6.4. Embargoer. Kunden representerer og garanterer at det ikke er utestengt av gjeldende lover fra å bli levert med tjenestene. Tjenestene kan ikke brukes i noe land som er underlagt en embargo fra Norge, EU eller USA som gjelder tjenestene. Kunden skal sikre at: (a) sluttbrukerne ikke bruker tjenestene i strid med noen eksportrestriksjoner eller embargo fra Norge, EU eller USA; og (b) den gir ikke tilgang til tjenestene til personer på US Department of Commerce sin liste over nektet personer eller enhetsliste, eller US Treasury Department sin liste over spesielt utpekte statsborgere.

  Vi kan stenge tjenestene våre av flere grunner:
a) å utføre planlagt vedlikehold;
b) du bryter våre retningslinjer for akseptabel bruk;
c) for å forhindre vesentlig skade på deg, våre andre kunder eller Leverandøren; eller
d) det er lovpålagt.

Vi vil prøve å gi deg beskjed hvis vi trenger å stenge kontoen(e) på forhånd hvis vi kan, men vi kan ikke garantere dette.

6.5. Stenging av tjenester. Leverandøren kan begrense eller stenge tjenestene for å utføre planlagt vedlikehold eller for å stoppe et brudd på avsnitt 6.2 (akseptabel bruk av Kunden), for å forhindre vesentlig skade på Leverandøren eller dets kunder eller som kreves av gjeldende lov. Leverandøren vil gjøre rimelige bestrebelser for å gi Kunden rimelig forhåndsvarsel om enhver begrensning eller stenging, slik at Kunden kan planlegge rundt det eller løse problemet som har fått Leverandøren til å iverksette slike tiltak. Det kan være enkelte situasjoner, for eksempel sikkerhetsnødsituasjoner, der det ikke er praktisk mulig for Leverandøren å gi slik forhåndsvarsel. Leverandøren vil bruke kommersielt rimelige anstrengelser for å begrense omfanget og varigheten av begrensningen eller stengingen som er nødvendig for å løse problemet som førte til en slik handling.

7. SIKKERHET OG PERSONVERN.

  Sikkerheten til dataene som behandles av Leverandøren er en topp prioritet. Denne delen gjenspeiler sikkerhetsforpliktelsene fastsatt i artikkel 24 i GDPR.

7.1. Sikkerhet. Leverandøren har, tatt i betraktning den nyeste teknologien, kostnadene ved implementering, arten, omfanget, konteksten og formålene med tjenestene, og risikonivået, implementert passende tekniske og organisatoriske tiltak for å muliggjøre et sikkerhetsnivå som passer til risikoen for uautoriserte eller ulovlig behandling, utilsiktet tap av og/eller skade på kundedata. Med rimelige intervaller tester og evaluerer Leverandøren effektiviteten til disse tekniske og organisatoriske tiltakene for å muliggjøre sikkerheten til behandlingen.

  Avsnitt 7.2 skisserer hva vi gjør med dataene dine. Vennligst les denne delen nøye. Forpliktelsene i denne delen reflekterer kravene til en «databehandler» i henhold til artikkel 28 i GDPR.

7.2. Databeskyttelse. Der Leverandøren behandler personopplysninger for Kunden, vil Leverandøren:

a) bare gjøre dette på dokumenterte instruksjoner fra Kunden og i samsvar med gjeldende lov, inkludert med hensyn til overføringer av personopplysninger til andre jurisdiksjoner eller en internasjonal organisasjon, og partene er enige om at denne avtalen utgjør slike dokumenterte instruksjoner fra Kunden til Leverandøren til å behandle kundedata.

  Vi stoler på standard kontraktsbestemmelsene for dataoverføring utenfor EØS og Storbritannia, og vi utfører enhver slik overføring på en sikker måte.

b) i den grad det er aktuelt, for dataoverføringer, stoler Leverandøren på standard kontraktsbestemmelser og/eller samtykke for overføring av personopplysninger til land som ikke har tilstrekkelige nivåer av databeskyttelse som bestemt av EU-kommisjonen, Storbritannia eller andre jurisdiksjoner som godkjenner og krever standard kontraktuelle klausuler;

c) med hensyn til enhver overføring av personopplysninger ut av EØS og Storbritannia som kan kreves i forhold til eller i forbindelse med avtalen og leveringen av tjenestene under denne, skal partene overholde og være underlagt alle forpliktelser som pålegges en «dataimportør» eller «dataeksportør» (alt etter behov) som angitt under standardkontraktsklausulene;

d) sikre at alle Leverandørens-personell som er involvert i behandlingen av personopplysninger er underlagt konfidensialitetsforpliktelser med hensyn til personopplysningene;

e) gjøre tilgjengelig informasjon som er nødvendig for at Kunden skal kunne demonstrere overholdelse av artikkel 28-forpliktelsene (hvis aktuelt for Kunden) der slik informasjon holdes av Leverandøren og ikke på annen måte er tilgjengelig for Kunden gjennom Kundens konto- og brukerområder eller på Leverandørens nettsider, forutsatt at Kunden gir Leverandøren minst 14 dagers skriftlig varsel om en slik informasjonsforespørsel;

f) samarbeide som rimelig forespurt av Kunden for å gjøre det mulig for Kunden å overholde enhver utøvelse av rettigheter fra et Datasubjekt som gis Datasubjekter i henhold til Databeskyttelseslovgivningen med hensyn til Personopplysninger behandlet av Leverandøren under levering av Tjenestene;

g) gi assistanse, der det er nødvendig, med alle forespørsler mottatt direkte fra en registrert med hensyn til en registrert persons personopplysninger sendt inn gjennom tjenestene;

h) ved sletting, av deg, ikke beholde kundepersonopplysninger fra kontoen din annet enn for å overholde gjeldende lover og forskrifter og som ellers kan oppbevares i rutinemessige sikkerhetskopier laget for katastrofegjenoppretting og forretningskontinuitetsformål underlagt våre retningslinjer for oppbevaring;

i) samarbeide med enhver tilsynsmyndighet eller ethvert erstatnings- eller etterfølgerorgan fra tid til annen (eller, i den grad det kreves av Kunden, enhver annen databeskyttelses- eller personvernregulator i henhold til databeskyttelseslovgivningen) i utførelsen av en slik tilsynsmyndighets oppgaver der nødvendig;

j) ikke lagre personopplysninger (i et format som tillater identifikasjon av relevante datasubjekter) lenger enn det som er nødvendig for formålene som dataene behandles for, unntatt i den grad slik oppbevaring er nødvendig for legitime forretningsformål (med hensyn til, for eksempel sikkerhet og fakturering), for å overholde gjeldende lover og forskrifter og som ellers kan oppbevares i rutinemessige sikkerhetskopier laget for gjenoppretting av katastrofer og forretningskontinuitetsformål;

k) der det kreves av databeskyttelseslovgivningen, informere Kunden hvis det kommer til Leverandørens oppmerksomhet om at instruksjoner mottatt fra Kunden bryter bestemmelsene i databeskyttelseslovgivningen, forutsatt at til tross for det foregående, skal Leverandøren ikke ha noen forpliktelse til å vurdere lovligheten av noen instruks mottatt fra Kunden; og

l) bistå Kunden som rimelig nødvendig der Kunden (i) utfører en databeskyttelseskonsekvensvurdering som involverer tjenestene (som kan inkludere ved å levere dokumentasjon for å la Kunden utføre sin egen vurdering); eller (ii) er pålagt å varsle en sikkerhetshendelse (som definert nedenfor) til en tilsynsmyndighet eller et relevant datasubjekt.

  Vi er ansvarlige for våre underbehandlers handlinger. Leverandøren engasjerer kun pålitelige tjenesteleverandører til å behandle personopplysninger på våre vegne. Avsnitt 7.3, 7.4 og 7.5 gjenspeiler våre forpliktelser i henhold til artikkel 28 (2) og (4) i GDPR.

7.3. Bruk av underbehandlere. Kunden gir en generell autorisasjon til Leverandøren til å engasjere kommende underbehandlere, med forbehold om overholdelse av kravene i denne seksjon 7. Leverandøren vil, underlagt eventuelle konfidensialitetsbestemmelser under denne avtalen eller på annen måte pålagt av Leverandøren:

a) gjøre tilgjengelig for Kunden en liste over Leverandørens underbehandlere («Underbehandlere») som er involvert i behandling eller underbehandling av personopplysninger i forbindelse med levering av tjenestene, sammen med en beskrivelse av arten av tjenestene levert av hver underbehandler («Underbehandlerliste»). En kopi av denne underbehandlerlisten er tilgjengelig på https://legal.retailx.no/subprocessors/

b) sikre at alle underbehandlere på underbehandlerlisten er bundet av kontraktsvilkår som i alle vesentlige henseender ikke er mindre tyngende enn de som er inneholdt i denne avtalen; og

c) være ansvarlig for handlingene og unnlatelsene til sine underbehandlere i samme grad Leverandøren ville være ansvarlig hvis de utfører tjenestene til hver av disse underbehandlerne direkte under vilkårene i denne avtalen.

7.4. Nye/erstattende underbehandlere. Leverandøren vil gi Kunden skriftlig varsel om tilføyelse av en ny underbehandler når som helst i løpet av avtaleperioden («Ny underbehandlermelding»). Kunden kan registrere seg på en e-postliste ved å sende en e-post til legal@retailx.no. Slike meldinger vil bli levert via e-post eller alternativt sjekke oppdateringer i listen på https://legal.retailx.no/subprocessors/. Hvis Kunden har et rimelig grunnlag for å protestere mot Leverandørens bruk av en ny eller erstatningsunderbehandler, skal Kunden umiddelbart varsle Leverandøren skriftlig og under alle omstendigheter innen 30 dager etter mottak av en Ny underbehandlermelding. I tilfelle av slike rimelige innvendinger, kan enten Kunden eller Leverandøren si opp den delen av en avtale som er relatert til tjenestene som ikke med rimelighet kan leveres uten den nye underbehandleren (som kan innebære oppsigelse av hele avtalen) med umiddelbar virkning ved å tilby skriftlig melding til motparten.

  Leverandøren vil varsle om eventuelle sikkerhetshendelser som kan oppstå og samarbeide med eventuelle undersøkelser som kreves av Kunden. Denne delen gjenspeiler våre forpliktelser som «databehandler» i henhold til artikkel 33 (2) i GDPR og artikkel 28 (f).

7.5. Sikkerhetshendelse. Hvis Leverandøren blir oppmerksom på uautorisert eller ulovlig tilgang til, eller anskaffelse, endring, bruk, avsløring eller ødeleggelse av, personopplysninger («Sikkerhetshendelse»), vil Leverandøren varsle Kunden uten unødig forsinkelse. Slik melding skal ikke tolkes eller tolkes som en innrømmelse av feil eller ansvar av Leverandøren. En sikkerhetshendelse inkluderer ikke mislykkede forsøk eller aktiviteter som ikke kompromitterer sikkerheten til personopplysninger, inkludert mislykkede påloggingsforsøk, ping, portskanning, tjenestenektangrep eller andre nettverksangrep på brannmurer eller nettverkssystem. Leverandøren vil også med rimelighet samarbeide med Kunden med hensyn til eventuelle undersøkelser knyttet til en sikkerhetshendelse med å utarbeide eventuelle nødvendige varsler, og gi all informasjon som Kunden med rimelighet ber om i forhold til en sikkerhetshendelse.

  Leverandøren godtar å støtte Kunden på årlig basis med en revisjon, hvis det blir forespurt - som kreves i henhold til artikkel 28 (h) i GDPR. Denne delen angir rammeverket rundt enhver slik revisjon.

7.6. Tilsyn. Kunden skal gi Leverandøren minst én måneds skriftlig varsel om enhver revisjon, som kan utføres av Kunden eller en uavhengig revisor utnevnt av Kunden (forutsatt at ingen personer som utfører revisjonen skal være, eller skal handle på vegne av, en konkurrent til Leverandøren) («Revisor»). Omfanget av en revisjon vil være som følger:

a) Kunden vil kun ha rett til å gjennomføre en revisjon én gang per år (i løpet av et 12-måneders abonnement) med mindre annet er juridisk tvunget eller påkrevd av en regulator med etablert myndighet over Kunden til å utføre eller legge til rette for ytelsen til mer enn 1 revisjon samme år (i hvilke omstendigheter Kunden og Leverandøren, i forkant av slike revisjoner, vil bli enige om en rimelig refusjonssats for Leverandørens revisjonsutgifter.

b) Leverandøren godtar, med forbehold om passende og rimelige konfidensialitetsbegrensninger, å fremlegge bevis for alle sertifiseringer og samsvarsstandarder den opprettholder, og vil på forespørsel gjøre tilgjengelig for Kunden et sammendrag av Leverandørens siste årlige penetrasjonstester, hvilket sammendrag skal inkludere utbedringstiltak utført av Leverandøren som følge av slike penetrasjonstester.

c) Omfanget av en revisjon vil være begrenset til Leverandørens systemer, prosesser og dokumentasjon som er relevant for behandling og beskyttelse av personopplysninger, og revisorer vil gjennomføre revisjoner underlagt alle passende og rimelige konfidensialitetsbegrensninger som Leverandøren ber om.

d) Kunden vil umiddelbart varsle og gi Leverandøren alle detaljer angående eventuelle oppfattede manglende overholdelse eller sikkerhetsproblemer oppdaget i løpet av en revisjon.

e) Partene er enige om at, med mindre annet kreves av ordre eller annet bindende dekret fra en regulator med myndighet over Kunden, angir dette avsnitt 7.6 hele omfanget av Kundens revisjonsrettigheter i forhold til Leverandøren.

  Det er viktig at Kunden (som «datakontrollør» under GDPR og i tråd med artikkel 24 i GDPR) har samlet inn personopplysninger på en hensiktsmessig og lovlig måte, slik at Leverandøren kan behandle dem deretter.

7.7. Kundens personvernforpliktelser. Kunden skal sikre, og garanterer og representerer herved at den er berettiget til å overføre kundedataene til Leverandøren slik at Leverandøren på vegne av Kunden kan behandle og overføre personopplysningene lovlig i samsvar med denne avtalen. Kunden skal sørge for at relevante datasubjekter har blitt informert om og har gitt sitt samtykke til slik bruk, behandling og overføring som kreves av all gjeldende databeskyttelseslovgivning.

7.8. Typer databehandling. Partene er enige om at formålet med og arten av behandlingen av personopplysninger, typene personopplysninger og kategorier av registrerte er som angitt i vedlegg A.

8. IMMATERIELLE RETTIGHETER.

  Det som er ditt, er ditt.

8.1. Kundens IR. Som mellom partene beholder Kunden eierskapet til alle immaterielle rettigheter i kundedataene. Denne avtalen gir ikke Leverandøren noen lisenser eller rettigheter til kundedataene med unntak av følgende:

a) Kunden gir Leverandøren og dets tilknyttede selskaper en verdensomspennende, royaltyfri, ikke-eksklusiv, begrenset lisens til å bruke, være vert for, kopiere, overføre, modifisere, vise og distribuere kundedata kun for de begrensede formålene å tilby tjenestene til Kunden og forbedre tjenestene.

b) Kunden gir Leverandøren og dets tilknyttede selskaper en verdensomspennende, royaltyfri rett til å benytte anonymiserte kundedata for analyse og benchmark for å kunne levere slike tjenester til Kunden og forbedre tjenestene for alle. Dette punktet vil overleve ethvert utløp eller oppsigelse av denne avtalen.

  Vi forbedrer stadig tjenestene våre. Fortell oss hva du synes om tjenestene våre. Hvis du sender oss tilbakemeldinger, kan vi bruke dem, og vi skylder deg ikke noe for det, bortsett fra vår takknemlighet.

c) Hvis Kunden gir Leverandøren tilbakemelding om tjenestene, kan Leverandøren bruke denne tilbakemeldingen og innlemme den i sine produkter og tjenester uten noen forpliktelse overfor Kunden.

  Det som er vårt, er vårt.

8.2. Leverandørens IR. Som mellom partene beholder Leverandøren eierskapet til tjenestene og alle relaterte immaterielle rettigheter. Ingen lisenser eller rettigheter er gitt til Kunden av Leverandøren annet enn det som er uttrykkelig angitt i denne avtalen. Med unntak av det som er tillatt av Leverandørens retningslinjer for bruk av merkevarer og varemerker, gir denne avtalen ikke Kunden noen rett til å bruke Leverandørens varemerker eller andre merkeelementer.

  Vi kan bruke firmaets navn, logo og beskrivelse av hvordan du bruker tjenestene våre på nettstedet vårt, i inntektssamtaler og i markedsførings- og reklamemateriell.

8.3. Offentlighet. Leverandøren kan identifisere Kunden ved navn og logo som en Kunde av Leverandøren på Leverandørens nettside og på annet reklamemateriell. All goodwill som oppstår ved bruk av Kundens navn og logo vil komme til fordel for Kunden.

9. KONFIDENSIALITET.

  Mens vi leverer tjenestene til deg, kan det hende vi begge må dele informasjon som vi ikke vil at noen andre skal vite om. Vi er begge enige om å følge disse reglene.

9.1. Definisjon. «Konfidensiell informasjon» betyr informasjon som er avslørt av en part («Avslører») til den andre parten («Mottaker») i forbindelse med bruken eller leveringen av tjenestene som enten er merket som konfidensielt eller som med rimelighet vil anses som konfidensielt under omstendighetene. Kundens konfidensielle informasjon inkluderer kundedata. Leverandørens konfidensielle informasjon inkluderer vilkårene i denne avtalen og all sikkerhetsinformasjon om tjenestene. Til tross for det foregående, inkluderer ikke konfidensiell informasjon som: (a) er eller blir offentlig uten feil fra mottakeren; (b) mottakeren allerede lovlig visste; (c) ble rettmessig gitt til mottakeren av en ikke-tilknyttet tredjepart uten restriksjoner på avsløring; eller (d) ble utviklet uavhengig av mottakeren uten referanse til avslørerens konfidensielle informasjon.

  Hvis vi får en stevning eller annen rettslig ordre, kan det hende vi må avsløre konfidensiell informasjon. Vi vil prøve å varsle deg på forhånd.

9.2. Konfidensialitet. Mottakeren vil: (a) beskytte Avslørerens konfidensielle informasjon ved å bruke kommersielt rimelige tiltak; (b) bruke Avslørerens konfidensielle informasjon kun som tillatt i denne avtalen, inkludert for å utøve mottakerens rettigheter og oppfylle mottakerens forpliktelser i henhold til denne avtalen; og (c) ikke avsløre Avslører sin konfidensielle informasjon uten Avslører sitt forhåndssamtykke, unntatt til tilknyttede selskaper, entreprenører, agenter og profesjonelle rådgivere som trenger å vite det og har samtykket skriftlig (eller, i tilfelle profesjonelle rådgivere, på annen måte er bundet) for å holde den konfidensiell på vilkår som kan sammenlignes med de under denne delen. Mottakeren kan avsløre avslørerens konfidensielle informasjon når og i den grad det kreves av lov eller juridisk prosess, men bare etter at mottakeren, hvis det er tillatt ved lov, bruker rimelig innsats for å varsle den andre parten.

9.3. Retur eller ødeleggelse av konfidensiell informasjon. Ved oppsigelse eller utløp av Avtalen og alle Bestillingsskjemaer under Avtalen, vil hver part umiddelbart returnere til den andre parten eller ødelegge all Konfidensiell informasjon fra den andre parten i dens besittelse eller kontroll innen rimelig tid i samsvar med Mottakerens dataødeleggelsespraksis. Til tross for oppsigelse eller utløp av denne avtalen, vil Mottakerens konfidensialitetsforpliktelser med hensyn til den Konfidensielle informasjonen vare i to (2) år etter datoen slik Konfidensiell informasjon ble avslørt til Mottakeren (unntatt med hensyn til eventuelle forretningshemmeligheter identifisert av Avslører som sådan på tidspunktet for utlevering, hvor slike taushetsplikter vil fortsette så lenge opplysningene forblir en forretningshemmelighet).

10. GARANTIER.

  Tjenestene våre vil utføre og fungere som beskrevet i denne GTA.

10.1. Garantier. Hver part representerer og garanterer at: (a) den har full makt og myndighet til å inngå denne avtalen; og (b) det vil overholde alle lover og forskrifter som gjelder for dets levering eller bruk av tjenestene.

10.2. Ansvarsfraskrivelser. LEVERANDØREN GIR INGEN REPRESENTASJON ELLER GARANTIER OM TJENESTENE. I FULLSTENDIG UTSTREKNING I HENHOLD TIL GJELDENDE LOV, FRASKRIVER LEVERANDØREN ENHVER UNDERFORSTÅTTE ELLER LOVBESTEMTE GARANTIER, INKLUDERT EVENTUELLE GARANTIER FOR TITTEL, IKKE-KRENKELSE, SALGBARHET ELLER EGNETHET FOR ET BESTEMT MÅL.

11. ERSTATNING.

  Hvis du blir saksøkt fordi tjenestene våre krenker andres immaterielle rettigheter (IR-rettigheter), er det bare å gi oss beskjed, så vil vi tre inn i dine sko for å forsvare søksmålet og betale eventuelle erstatninger tilkjent av domstolen.

11.1. Av Leverandøren. Hvis en tredjepart hevder at Tjenestene Leverandøren gir deg krenker eller misbruker denne partens immaterielle rettigheter, vil Leverandøren forsvare deg mot dette kravet på egen regning og betale alle kostnader, skader og advokatsalærer som en domstol til slutt tilkjenner eller som er inkludert i et oppgjør godkjent av Leverandøren. Leverandøren vil imidlertid under ingen omstendigheter ha noen forpliktelse eller ansvar som følge av: (a) bruk av tjenester i modifisert form eller i kombinasjon med programvare, teknologier, produkter eller enheter som ikke er levert av Leverandøren eller ment som en del av bruken av tjenestene; eller (b) innhold eller data levert av Kunden, Sluttbrukere eller Tredjeparter; eller (c) Tjenester som det ikke er avgift eller omkostning for.

  Hvis vi blir saksøkt fordi du bryter andres IR-rettigheter, eller du bryter retningslinjene for akseptabel bruk, forventer vi at du trer inn i våre sko for å forsvare søksmålet og betale eventuelle erstatninger tilkjent av domstolen.

11.2. Av Kunden. Hvis en tredjepart hevder at kundedata krenker eller misbruker denne tredjepartens immaterielle rettigheter, eller hvis Kundens bruk av tjenestene bryter retningslinjene for Leverandørens akseptable bruk, vil Kunden forsvare Leverandøren mot ethvert slikt krav eller etterforskningen på Kundens regning og betale alle kostnader, skader og advokatsalærer som en domstol endelig tilkjenner eller som er inkludert i et forlik godkjent av Kunden.

  Hvis vi mener at tjenestene våre krenker noens IR-rettigheter, kan vi: 1) gi deg rett til å fortsette å bruke tjenestene våre; eller 2) erstatte med en ikke-krenkende tilsvarende tjeneste; eller 3) endre tjenestene våre slik at de ikke lenger krenker.

Hvis vi ikke kan gjøre noen av alternativene ovenfor, kan vi suspendere eller avslutte din bruk av den krenkende tjenesten og utstede en pro rata refusjon av avgifter.

11.3. Potensiell krenkelse. Hvis Leverandøren mener at teknologien som brukes til å levere tjenestene kan krenke eller kan påstås krenke en tredjeparts immaterielle rettigheter, kan Leverandøren: (a) oppnå rettigheten for Kunden, på Leverandørens regning, til å fortsette å bruke tjenestene; (b) gi en ikke-krenkende funksjonelt ekvivalent erstatning; eller (c) endre tjenestene slik at de ikke lenger krenker. Hvis Leverandøren ikke mener at de ovennevnte alternativene er kommersielt rimelige, kan Leverandøren suspendere eller avslutte Kundens bruk av de berørte tjenestene og gi en proporsjonal refusjon av eventuelle avgifter som er forhåndsbetalt av Kunden, gjeldende for perioden etter oppsigelsen av slike tjenester.

  Hvis du ønsker å bli skadesløs, må du fortelle oss om søksmålet, samarbeide og la oss håndtere forsvaret eller oppgjøret av kravet. Hvis vilkårene i forliket krever at du betaler penger eller innrømmer feil, vil vi ikke avgjøre kravet uten ditt samtykke.

11.4. Skadeerstatningsprosedyrer. En part som søker erstatningskrav vil umiddelbart varsle den andre parten om kravet og med rimelighet samarbeide med den andre parten (i den grad det er aktuelt) for å forsvare kravet. Den skadesløsholdende parten vil ha full kontroll og autoritet over forsvaret, bortsett fra at: (a) ethvert forlik som krever at den skadesløsholdte parten innrømmer ansvar, utfører enhver handling eller betaler penger, vil kreve den skadesløsholdtes skriftlige forhåndssamtykke (slikt samtykke til ikke å være urimelig tilbakeholdt eller forsinket) og (b) den skadesløse parten kan delta i forsvaret med sin egen advokat for egen regning. Bestemmelsene i denne seksjon 11 angir hver parts hele ansvar og utgjør den andre partens eneste og eksklusive økonomiske rettsmiddel for eventuelle erstatningskrav. Til tross for det foregående, vil ingenting i denne avtalen hindre noen av partene i å søke påbud med hensyn til brudd på immaterielle rettigheter, konfidensialitetsforpliktelser eller håndhevelse eller anerkjennelse av en tildeling eller ordre i en passende jurisdiksjon.

12. ANSVAR.

  Ingen av oss skylder den andre noen penger for dårlige ting som indirekte kan være et resultat av at tjenestene våre ikke fungerer etter hensikten.

12.1. Fraskrivelse av følgeskader. I DEN UTSTREKNING TILLATT AV GJELDENDE LOV, VIL INGEN PARTER UNDER OMSTENDIGHETER VÆRE ANSVARLIG I HENHOLD TIL ELLER I FORBINDELSE MED DENNE AVTALEN FOR: (A) EVENTUELLE INDIREKTE, FØLGE-, SPESIELLE, TILFELDIGE, STRAFFENDE ELLER UNDER EKSEMPEL AV EKSEMPEL, ELLER (B) TAP AV ELLER SKADE PÅ: (i) DATA, (ii) VIRKSOMHET, (iii) INNTEKTER, ELLER (iv) FORTJENESTE (I HVERT TILFELLE ENTEN DIREKTE ELLER INDIREKTE), SELV OM PARTEN VISSTE ELLER BURDE HA VISST SLIKE SKADER VAR MULIG, OG SELV OM EN ANSATT MISLYKKES I SITT VESENTLIGE FORMÅL.

  I tilfelle en tvist vil ingen av partene skylde mer enn beløpet du har betalt eller burde ha betalt i løpet av de siste 12 månedene for tjenestene.

Vi forstår at du er spesielt bekymret for brudd på konfidensialitet samt sikkerhets- og personvernspørsmål, så vi gir deg dobbel beskyttelse.

12.2. Ansvarsbegrensning. I DEN GRAD GJELDENDE LOV TILLATER DET, OG UANSETT EVENTUELLE VILKÅR I DENNE AVTALEN, ER HVER PARTS SAMLEDE ANSVAR SOM OPPSTÅR AV ELLER I FORBINDELSE MED DENNE AVTALEN UANSETT ART VIL IKKE OVERSTIGE BELØPET SOM ER BETALT ELLER SOM SKAL BETALES AV KUNDEN TIL LEVERANDØREN I HENHOLD TIL DENNE AVTALEN I LØPET AV DE TOLV (12) MÅNEDENE FØR HENDELSEN SOM UTLØSER ANSVARET («GENERAL BEGRENSNING»). UANSETT OVENFOR, ER HVER PARTS SAMLEDE ANSVAR SOM INNGÅR ELLER I FORBINDELSE MED DENNE AVTALEN FOR ALLE KRAV KNYTTET TIL EN PARTS BRUDD PÅ DENS FORPLIKTELSER UNDER DEL 7 («SIKKERHET OG PERSONVERN») OG DEL 9 («KONFIDENSIALITET») OVENSTÅENDE SKAL IKKE OVERSTIGE TO (2) GANGER BELØPET FAKTISK BETALT AV KUNDEN I HENHOLD TIL DENNE AVTALEN I LØPET AV TOLV (12) MÅNEDER FØR HENDELSEN SOM UTLØSER ANSVARET («UTVIDET BEGRENSNING»).

  I disse begrensede situasjonene vil vi dekke alle skadene dine hvis vi virkelig roter til ting mens vi leverer tjenestene.

12.3. Utelukkede krav. AVSNITT 12.1 OG 12.2 SKAL IKKE GJELDE FOR KRAV KNYTTET TIL: (A) EN PARTS ERSTATNINGSFORPLIKTELSER, (B) SVINDEL ELLER FORSETTLIG MISBRUK, (C) DØD ELLER PERSONSKADE, ELLER (D) KUNDENS FORPLIKTELSE TIL Å BETALE EVENTUELLE UBESTRIDTE AVGIFTER ELLER FAKTURAER.

13. VARIGHET OG OPPSIGELSE.

  Hver av oss kan si opp denne GTA uansett årsak 90 dager før ny avtaleperiode påløper etter at en av oss har informert den andre skriftlig.

13.1. Avtaleperiode. Betingelsen for denne avtalen starter på Ikrafttredelsesdatoen og varer i minimum 12 måneder, og fornyes automatisk 12 måneder av gangen og skal forbli i kraft til en av partene sier opp med skriftlig varsel til den andre parten senest 90 dager før ny avtaleperiode påløper.

  Hvis en av oss begår et alvorlig brudd på denne kontrakten og ikke fikser det innen 90 dager, kan den uskyldige parten si opp denne GTA og alle bestillingsskjemaer.

13.2. Oppsigelse på grunn av årsak. En part kan si opp denne avtalen (inkludert alle relaterte bestillingsskjemaer):

a) med 90 dagers skriftlig varsel til den andre parten om et vesentlig brudd dersom et slikt brudd forblir uløst ved utløpet av en slik periode; eller

b) hvis den andre parten stanser sin forretningsdrift eller blir gjenstand for en konkursbegjæring eller annen prosedyre knyttet til insolvens, bobehandling, administrasjon, likvidasjon eller overdragelse til fordel for kreditorer.

  Hvis det fortsatt er noen bestillingsskjemaer som er aktive, vil ikke denne GTA avsluttes før alle bestillingsskjemaer har utløpt eller blitt avsluttet.

13.3. Konsekvenser av oppsigelse av avtale. Hvis denne avtalen avsluttes, vil eventuelle gjeldende bestillingsskjemaer forbli gjeldende i samsvar med deres vilkår (inkludert vilkårene i denne avtalen som er innlemmet ved referanse), men ingen nye bestillingsskjemaer kan inngås under denne avtalen.

13.4. Konsekvenser av oppsigelse av bestillingsskjema.

  Hvis Leverandøren begår et alvorlig brudd på denne kontrakten, ikke fikser det innen 90 dager og du bestemmer deg for å si opp, vil vi gi deg en pro rata tilbakebetaling av betalte avgifter.

a) Hvis et bestillingsskjema termineres av Kunden på grunn av Leverandørens vesentlige brudd, vil Leverandøren gi Kunden en pro rata refusjon av eventuelle avgifter som Kunden har betalt på forhånd, gjeldende for perioden etter ikrafttredelsesdatoen for oppsigelsen av det bestillingsskjemaet.

  Hvis du begår et alvorlig brudd på denne kontrakten, og det ikke rettes opp innen 30 dager og vi bestemmer oss for å si opp, vil du fortsatt skylde og må betale eventuelle ufakturerte og ubetalte avgifter.

b) Hvis et bestillingsskjema termineres av Leverandøren på grunn av Kundens vesentlige brudd, vil Kunden forbli ansvarlig for å betale hele utestående abonnementsavgiften på den effektive datoen for oppsigelsen av det bestillingsskjemaet. Leverandøren vil fakturere, og Kunden vil betale, alle påløpte, men ufakturerte avgifter og eventuelle ubetalte renter og gebyrer som dekker resten av varigheten av bestillingsskjemaet hvis det ikke hadde blitt avsluttet.

  Du kan velge å avslutte denne kontrakten uten grunn i det hele tatt, når du vil. Du vil imidlertid fortsatt skylde og må betale eventuelle ufakturerte og ubetalte avgifter.

c) Hvis et bestillingsskjema sies opp for enkelhets skyld av Kunden, vil Kunden forbli ansvarlig for å betale hele utestående abonnementsavgiften på den effektive datoen for oppsigelsen av det bestillingsskjemaet. Leverandøren vil fakturere, og Kunden må betale eventuelle ufakturerte avgifter og eventuelle ubetalte avgifter som dekker resten av bestillingsskjemaet hvis det ikke hadde blitt avsluttet.

  Noen vilkår lever videre selv etter at denne GTA avsluttes.

13.5. Overlevelse. Følgende seksjoner vil overleve ethvert utløp eller oppsigelse av denne avtalen: 5 og 9 til 15.

14. LEVERANDØRENS AVTALEPART.

  Avtalepart kan variere fra geografisk tilknytning, produkter, tjenester eller andre forhold.

14.1. Leverandørtabell. I tabellen nedenfor refererer «Kundeplassering» til hvor Kunden befinner seg (som bestemt av Kundens forretningsadresse på bestillingsskjemaet, hvis spesifisert) og bestemmer hvilken tabellrad som gjelder for Kunden:

Kundeplassering Leverandør Gjeldende lov Sted
EU og EØS RetailX AS, et norsk selskap med organisasjonsnummer 994219189, lokalisert i Østensjøveien 14, 0661 Oslo, Norge. Norge Oslo

a) Leverandør. Refererer til gjeldende Leverandør spesifisert i Leverandørens Leverandørtabell. Tjenestene leveres av den Leverandøren.

  Hvis det er en tvist som ikke kan løses i minnelighet, la oss møtes i retten i vakre Oslo, i Norge.

b) Gjeldende lov og verneting. Denne avtalen, og eventuelle tvister som oppstår på grunn av eller relatert til denne, vil utelukkende styres av gjeldende lov ovenfor, uten å gi effekt til noen av dens lovkonflikter, regler eller prinsipper. Domstolene som befinner seg på det aktuelle stedet ovenfor vil ha eksklusiv jurisdiksjon til å avgjøre enhver tvist som oppstår på grunn av eller relatert til denne avtalen eller dens utforming, tolkning eller håndhevelse. Hver part samtykker herved og underkaster seg den eksklusive jurisdiksjonen til slike domstoler.

15. GENERELT.

15.1. Endringer. Denne avtalen kan bare endres dersom autoriserte representanter for hver part samtykker skriftlig.

  Ingen av oss kan overføre disse forpliktelsene til noen andre uten den andre partens tillatelse. Men hvis vi får kjøpt eller selger denne virksomheten, kan vi overføre disse vilkårene eller våre forpliktelser under disse vilkårene uten din tillatelse.

15.2. Oppdrag. Denne avtalen kan ikke tildeles eller på annen måte overføres av noen av partene helt eller delvis uten uttrykkelig forhåndsgodkjenning fra den andre parten; forutsatt at salget av i det vesentlige alle eiendelene til en part (eller noen av dens datterselskaper) eller dets oppkjøp av eller fusjon til et annet selskap, ikke skal anses som en overdragelse av denne avtalen fra en slik part. Denne avtalen skal være til fordel for og være bindende for etterfølgere og overdragere av partene til denne.

15.3. Motparter. Denne avtalen kan undertegnes i et hvilket som helst antall motparter, som hver vil bli ansett for å være en original og som alle til sammen vil utgjøre ett enkelt instrument.

  Denne GTA er det eneste settet med vilkår som styrer forholdet vårt. Eventuelle tilleggsvilkår (som de med en liten skrift som er festet til bunnen av en kjøpsordre) som du oppgir, vil ikke være bindende eller gyldige.

15.4. Hele avtalen. Denne avtalen (inkludert alle dokumenter som er innlemmet heri ved referanse til en URL eller på annen måte, og ethvert bestillingsskjema eller andre avtaler utført mellom partene i forbindelse med denne avtalen), utgjør hele avtalen mellom Kunden og Leverandøren, og den erstatter alle andre tidligere eller samtidige avtaler eller vilkår og betingelser, skriftlige eller muntlige, angående dens emne. Eventuelle vilkår og betingelser som vises på en kjøpsordre eller lignende dokument utstedt av Kunden, eller i Kundens innkjøps-, fakturerings- eller leverandørportal gjelder ikke for Tjenestene, overstyrer ikke eller utgjør en del av denne Avtalen, og er ugyldige.

  Ting skjer utenfor en parts kontroll. I så fall har vi begge større problemer å forholde oss til og bekymre oss for. Så vi får begge en hjemmel for ikke å holde løftene våre.

15.5. Force Majeure. Verken Leverandøren eller Kunden vil være ansvarlig for forsinkelser, utilstrekkelig ytelse eller unnlatelse av å oppfylle noen forpliktelser i henhold til denne avtalen i den grad det er forårsaket av en tilstand (inkludert, men ikke begrenset til, naturkatastrofer, handling av krig eller terrorisme, jordskjelv, pandemi eller helsekrise, opptøyer, statlig ordre, handling eller passivitet, tjenestenektangrep eller svikt, forsinkelse eller forstyrrelse i tjenesteleverandøren, som var utenfor partens rimelige kontroll.

  Disse vilkårene skaper ikke noe spesielt forhold mellom oss, som arbeidsgiver, ansatt, joint venture eller et partnerskap.

15.6. Uavhengige kontraktører. Forholdet mellom Leverandøren og Kunden er uavhengige kontraktører, og ikke juridiske partnere, ansatte, joint venture-bedrifter eller agenter for hverandre.

  Bare fordi vi ikke håndhever en del av denne GTA mot deg nå, betyr det ikke at vi ikke kan gjøre det på et senere tidspunkt.

15.7. Ingen fraskrivelse. En parts unnlatelse eller forsinkelse med å håndheve en bestemmelse i denne avtalen er ikke en fraskrivelse av retten til å gjøre det senere.

15.8. Varsler.

a) Gi melding. Alle meldinger må være skriftlige og vil bli ansett som gitt når: (i) personlig levert, (ii) bekreftet ved skriftlig kvittering, hvis sendt med post med bekreftelse av kvitteringstjeneste eller bud, (iii) mottatt, hvis sendt med post uten bekreftelse av kvittering, eller (iv) bekreftet av automatisert kvittering eller elektroniske logger hvis sendt via e-post.

  Hvis du trenger å varsle oss, bruk hovedkontorets adresse for post og send en kopi til support@retailx.no.

b) Varsler til Leverandøren. Merknader til Leverandøren må sendes til adressen til Kundens Leverandør definert i avsnitt 14 (Leverandørtabell), merket til den juridiske avdelingen, med en kopi til support@retailx.no. E-post er utilstrekkelig for å gi ikke-rutinemessige juridiske merknader (inkludert erstatningskrav, bruddmeldinger og oppsigelsesvarsler) («ikke-rutinemessige juridiske merknader») til Leverandøren. Kunden kan gi godkjenninger, tillatelser, utvidelser og samtykker via e-post.

  Hvis vi trenger å varsle deg, sender vi en e-post til din primære administrator eller din faktureringskontakt. For viktig juridisk merknad kan vi varsle deg via post til adressen du oppgir for din juridiske representant.

c) Merknader til Kunden. Varsler til Kunden kan sendes til e-postadressen knyttet til Kundens utpekte primære administrator for den relevante tjenesten («primæradministrator»). Faktureringsrelaterte meldinger (inkludert meldinger om forsinket betaling) kan sendes til den relevante faktureringskontakten utpekt av Kunden. Hvis Kunden har oppgitt kontaktinformasjon for juridiske merknader på forsiden til denne avtalen, vil eventuelle ikke-rutinemessige juridiske merknader bli gitt til slik kontakt i stedet, med en kopi til e-postadressen knyttet til Kundens primære administrator.

  Når du signerer denne GTA, må du gi oss litt informasjon om bedriften din. Informasjonen du oppgir må være nøyaktig og holdes oppdatert.

d) Hold kontaktinformasjon oppdatert. Kunden og dens sluttbrukere må holde kontaktdetaljene knyttet til deres brukerkontoer og faktureringskontakter oppdaterte og nøyaktige og varsle Leverandøren skriftlig om eventuelle endringer i slike detaljer.

  Det er mange dokumenter som refereres til i denne GTA. Hvis det er en konflikt, forteller avsnitt 15.9 deg rekkefølgen på dokumentenes betydning.

15.9. Forrang. Hvis det eksisterer en konflikt mellom følgende dokumenter, vil prioritetsrekkefølgen være: (1) gjeldende bestillingsskjema, (2) denne avtalen og (3) gjeldende TSV-er. Eventuelle vilkår angitt under «Spesielle vilkår»-overskrift i noen av de foregående dokumentene vil ha forrang fremfor andre vilkår om det motsatte i det dokumentet.

  Hvis noen del av disse vilkårene ikke kan håndheves, vil resten av vilkårene fortsatt kunne håndheves.

15.10. Skillbarhet. Hvis noen bestemmelse i denne avtalen blir fastslått å ikke håndheves av en domstol med kompetent jurisdiksjon, vil denne klausulen frafalle, og resten av vilkårene vil gjelde i sin helhet.

15.11. Tredjepartsbegunstigede. Det er ingen tredjepartsbegunstigede i denne avtalen. Kundens sluttbrukere er ikke tredjepartsbegunstigede av Kundens rettigheter i henhold til denne avtalen.

15.12. Språk. Denne avtalen ble utarbeidet og skrevet på norsk. Eventuelle ikke-norske oversettelser av denne avtalen som kan gjøres tilgjengelig, er kun gitt for bekvemmelighet og er ikke gyldige eller juridisk bindende.

 

* * *

VEDLEGG A

FORMÅL OG ART AV BEHANDLING AV PERSONDATA, KATEGORIER AV PERSONOPPLYSNINGER, DATASUBJEKT

 

BEHANDLINGENS FORMÅL OG ART

Leverandøren kan behandle personopplysninger etter behov for teknisk å utføre tjenestene, inkludert der det er aktuelt:

  • Hosting og lagring;
  • Sikkerhetskopiering og katastrofegjenoppretting;
  • Teknisk forbedre tjenesten;
  • Tjenesteendringsledelse;
  • Problemløsning;
  • Tilby sikre, krypterte tjenester;
  • Ta i bruk nye produkt- eller systemversjoner, patcher, oppdateringer og oppgraderinger;
  • Overvåking og testing av systembruk og ytelse;
  • Proaktivt oppdage og fjerne feil;
  • IT-sikkerhetsformål inkludert hendelseshåndtering;
  • Vedlikehold og ytelse av tekniske støttesystemer og IT-infrastruktur;
  • Migrering, implementering, konfigurasjon og ytelsestesting;
  • Lage produktanbefalinger;
  • Tilby kundestøtte; overføre data, og
  • Bistå med forespørsler fra den registrerte (etter behov).

 

KATEGORIER AV PERSONOPPLYSNINGER

Kunden kan sende inn personopplysninger til tjenestene, og kan be om at Kundens respondenter sender inn personopplysninger til tjenestene, hvis omfang bestemmes og kontrolleres av Kunden etter eget skjønn, og som kan omfatte, uten begrensning:

  • Personopplysninger av alle typer som kan sendes inn av Kundens respondenter til Kunden via brukeren av tjenestene (for eksempel via spørreundersøkelser eller andre tilbakemeldingsverktøy). For eksempel: navn, geografisk plassering, alder, kontaktinformasjon, IP-adresse, yrke, kjønn, økonomisk status, personlige preferanser, personlige handle- eller forbrukervaner (inkludert bongdata og andre importverdier), og andre preferanser og andre personlige detaljer som Kunden ber om eller ønsker å samle inn fra sine respondenter.
  • Personopplysninger av alle typer som kan være inkludert i skjemaer og undersøkelser som er vert for tjenestene for Kunden (slik som kan inkluderes i spørreundersøkelser).
  • Kundens respondenter kan sende inn spesielle kategorier av personopplysninger til Kunden via Tjenestene, hvis omfang bestemmes og kontrolleres av Kunden. For klarhetens skyld kan disse spesielle kategoriene av personopplysninger inkludere informasjon som avslører rase eller etnisk opprinnelse, politiske meninger, religiøse eller filosofiske overbevisninger, fagforeningsmedlemskap og behandling av data om helse eller sexliv.

 

DATASUBJEKTER

Datasubjekter inkluderer:

  • Fysiske personer som sender inn personopplysninger til Leverandøren via bruk av tjenestene (inkludert via nettbaserte spørreundersøkelser og skjemaer hostet av Leverandøren på vegne av Kunden);
  • Fysiske personer hvis personopplysninger kan sendes til Kunden av Respondenter via bruk av Tjenestene;
  • Fysiske personer som er ansatte, representanter eller andre forretningsforbindelser for Kunden;
  • Kundens brukere som er autorisert av Kunden til å få tilgang til og bruke Tjenestene.