Tjenestespesifikke vilkår for ExciteDevice

SIST OPPDATERT: 10. august, 2022

Disse tjenestespesifikke vilkårene for ExciteDevice («TSV-ene») gjelder kun hvis du har inngått en leieavtale for en eller flere ExciteDevice(r).

Disse TSV-ene er tilleggsvilkår som gjelder spesifikt for ExciteDevice, og er underlagt og innlemmet i Leverandørens Gjeldende tjenesteavtale («GTA»). Begreper med store forbokstaver som ellers er udefinerte begreper i disse TSV-ene har betydninger som er gitt dem i GTA (der det er aktuelt). I tilfelle det oppstår konflikt mellom TSV-ene og GTA-en (der det er aktuelt), vil disse TSV-ene ha forrang.

 

1.    Tjenestebeskrivelse

En ExciteDevice består av nettbrett, ladekabel, strømadapter, SIM-kort og et stativ (gulvstående, bordmodell eller for vegg).

ExciteDevice har innebygget programvare for å låse enheten i kiosk-modus slik at kun en app kjører. Appen vil koble seg opp mot Excite for å hente inn svar på spørreundersøkelser, med mindre annet er angitt i bestillingsskjemaet.

ExciteDevice kan leies som en tjeneste i ditt hoved-abonnement. ExciteDevicen(e) vil være en leieavtale med mindre bestillingsskjemaet eller annet dokument som du kjøpte ExciteDevice under, («Bestillingsdokument») spesifiserer noe annet.

2.    Eiendomsrett

ExciteDevicen(e), herunder deler som sammenføyes eller erstatter deler av gjenstanden(e), er Leverandørens eiendom. Leverandøren har rett til å få dette tinglyst eller på annen måte offentlig registrert. Leverandøren kan også merke gjenstanden(e) på en måte som angir eiendomsforholdet. Kunden kan ikke selge, pantsette, fremleie eller på annen måte disponere rettslig over gjenstanden(e) uten samtykke fra Leverandøren. Gjenstanden(e) må ikke bearbeides, sammenføyes eller sammenblandes med egen eller annens eiendom eller forøvrig anbringes på en måte, f.eks. sammen med tilsvarende gjenstander beregnet for salg, som gjør at Leverandørens eiendomsrett kan gå tapt. Leverandøren eller den Leverandøren måtte utpeke, har rett til, fysisk eller digitalt, å inspisere gjenstanden(e) der disse befinner seg.

3.    Bruksrett

Kunden har bruksrett til gjenstanden(e) i leieperioden. Kunden har ikke - mot eller uten vederlag - rett til å bli eier av gjenstanden(e) ved leieperiodens utløp eller forøvrig i kontraktsperioden. Bruksretten kan ikke overdras. Gjenstander som ikke er beregnet til å flyttes på, må ikke flyttes fra det oppgitte brukssted. Typebetegnelser, fabrikasjonsnumre o.l. som tjener til identifikasjon av gjenstandene, må ikke fjernes.

4.    Leieperiode

Den første perioden for hver leieperiode er spesifisert på bestillingsskjemaet. Leieperioden vil automatisk fornyes ved slutten av hver leieperiode for ytterligere perioder tilsvarende ett år, med mindre en av partene gir den andre skriftlig varsel om manglende fornyelse minst 90 dager før slutten av den da gjeldende leieperioden.

Ved oppsigelse i minimumsperioden foretas oppgjør som bestemt i punkt 17. Gjenstanden(e) leveres tilbake som bestemt i punkt 18. Leverandøren kan ikke si opp avtalen hverken i minimumsperioden eller senere uten tilfelle av mislighold.

5.    Leien

Leien begynner å løpe fra og med den dag det er avtalt i Bestillingsskjemaet.

6.    Omkostninger og utgifter

Med mindre annet er avtalt, skal utgifter og omkostninger knyttet til forsikringer, levering, montering, drift, vedlikehold, tilbakelevering og/eller innhenting av gjenstandene, betales i tillegg til leien. Det samme gjelder eventuelle bøter, forelegg og gebyrer som måtte bli ilagt. Utlegg som er betalt av Leverandøren og ikke dekkes av leien, betales ved påkrav. Leverandøren kan kreve behandlingsgebyr iht. gjeldende prisliste for slike utlegg.

7.    Skatter og avgifter

Beregningsgrunnlaget for leien bygger på bestemte forutsetninger om den skatte- og avgiftsmessige behandling av gjenstanden(e) ved anskaffelse, bruk og disponering ved leieperiodens slutt. Kunden er innforstått med at Leverandøren kan kreve kompensasjon i den avtalte leie eller et sluttoppgjør ved leieperiodens slutt dersom disse forutsetninger endrer seg. Offentlige skatter og avgifter skal betales i tillegg til leien.

8.    Betalingsbetingelser

Betalinger skal være mottatt eller disponibelt på Leverandørens konto på forfallsdag. Forsinkelse av levering, feil eller mangler ved gjenstanden(e) og som ikke beror på Leverandørens forhold, fritar ikke for plikt til å betale leien. Ved forsinket betaling påløper forsinkelsesrente med 2 % pr. påbegynt måned til betaling finner sted. Ved forsinkelse over en måned, beregnes rentesrente. Purregebyrer og inkassosalær iht. gjeldende prisliste kommer i tillegg. Evt. engangsleie/startleie betales på forskudd til Leverandøren før levering av gjenstanden(e).

9.    Regulering av leien

Leverandøren har rett til å kreve leien justert med 14 dagers varsel. Leien kan også endres ved vesentlig endret bruk eller slitasje av gjenstanden(e). Leien kan videre endres dersom det skjer endringer i skatter og avgifter eller andre forhold som måtte bli pålagt av myndighetene med virkning for denne kontrakt. Det samme gjelder ved endringer i eller prisendringer for eventuelle tilleggsytelser.

Leverandøren kan ensidig endre gebyrer tilknyttet kontrakten med umiddelbar virkning.

10. Levering

Ved levering av gjenstanden(e) skal Kunden straks undersøke disse på forsvarlig måte med henblikk på reklamasjon og i tilfelle konstatering av feil eller mangler skriftlig reklamere overfor Leverandøren. Leverandøren skal varsles skriftlig om feil eller mangler. Er gjenstanden(e) undersøkt og funnet i overensstemmelse med avtalen, skal Kunden skriftlig bekrefte dette overfor Leverandøren.

Kunden skal følge opp Leverandørens garanti- og serviceforpliktelser og må foreta de handlinger som er nødvendig for å opprettholde disse. Leverandøren har ikke ansvar for slike garanti- og serviceforpliktelser. Unnlater Kunden å hente eller motta gjenstanden(e), har Leverandøren krav på erstatning for de tap dette måtte medføre.

11. Feil og mangler m.v.

Ved overdragelse av avtalen, jf. punkt 20, gjelder følgende: Gjenstanden(e) er levert av Leverandør etter Kundens ønsker, behov og spesifikasjoner. Kunden har valgt gjenstanden(e) og godkjent Leverandørens leveringsbetingelser og andre vilkår som har betydning for Kundens rettsstilling. Leverandøren skal varsles, men har intet ansvar overfor Kunden for tap som følge av forsinket eller manglende levering, faktiske eller rettslige mangler ved gjenstanden(e) eller annet mislighold fra Leverandørens side. Alle utbetalinger fra Leverandøren i form av prisavslag og/eller erstatning for verdiforringelse på gjenstanden(e), tilkommer Leverandøren som avregner dette i leien etter at beløpet er mottatt. Godtgjørelse eller reduksjon utover dette kan Kunden ikke kreve. Kunden bærer alle omkostninger som er forbundet med å gjøre krav gjeldende mot Leverandøren. Leverandøren står ikke ansvarlig for andres oppfyllelse av tjenester tilknyttet avtalen, bl.a. service, support og bredbånd, selv om betaling for slike tjenester er inkludert i leien og selv om Leverandøren har forhåndsbetalt for tjenestene for hele eller deler av leieperioden. Løpende leie betales således uavhengig av ev. svikt i slike leveranser, bl.a. ved den enkelte tjenesteleverandørs ev. konkurs.

12. Bruk og vedlikehold av gjenstanden(e)

Gjenstanden(e) kan kun benyttes til normal drift med mindre særavtale er truffet. Kunden er ansvarlig for at offentlige og private forskrifter og tillatelser som gjelder for bruk av gjenstanden(e), er innhentet og overholdes. Kunden skal utvise vanlig forsiktighet, vedlikeholde gjenstanden(e) og ellers følge de anvisninger som måtte være utarbeidet for bruk av gjenstanden(e) eller for opprettholdelse av forsikringsdekningen. Kunden skal videre sørge for at gjenstanden(e) holdes forsvarlig vedlike. Kunden skal tegne service-/vedlikeholdskontrakt som er vanlig for denne type utstyr. Leverandøren er ikke part i slike avtaler. Innsigelser vedrørende service, vedlikehold el.l. som Kunden forplikter seg til kan kun gjøres gjeldende overfor service-/vedlikeholdsleverandør ved overdragelse av denne avtale. Kunden er i så fall forpliktet til fortsatt å betale avtalt leie til Leverandøren. Kunden er som bruker ansvarlig for og må dekke alle utgifter forbundet med bruk og vedlikehold av gjenstanden(e).

13. Tap og skade

Kunden er ansvarlig for tap av eller skade på gjenstanden(e) fra det øyeblikk Leverandørens ansvar som selger opphører og frem til gjenstanden(e) er kvittert mottatt av Kunden. Som skade regnes også unormal slitasje. Kunden skal umiddelbart underrette Leverandøren om tap eller skader.

Tap og skader som forhindrer Kunden i å benytte utstyret som forutsatt, fritar ikke for betaling av leie. Leverandøren påtar seg intet ansvar for driftstap, tap av fortjeneste el.l. i denne forbindelse.

Dersom Leverandøren finner at gjenstanden(e) kan repareres, skal Kunden straks sørge for å utbedre skaden. Beløp som Leverandøren har mottatt fra forsikringsselskap eller andre til dekning av slike skader, vil Leverandøren utbetale direkte til den som har reparert skaden. Dersom Leverandøren finner at gjenstanden(e) ikke kan repareres, eller hvis gjenstanden(e) er gått tapt ved brann eller på annen måte, faller leieavtalen bort. Kunden skal da innen 30 dager foreta oppgjør etter punkt 17 i denne avtalen.

14. Skade på tredjemann

Kunden har ansvar for enhver skade forårsaket av gjenstanden(e) så lenge de er i Kundens varetekt. Rettes det krav mot Leverandøren for slik skade, eller for brudd på offentlige og private forskrifter og tillatelser, plikter Kunden å holde Leverandøren skadesløs. Ved skade overfor tredjemann skal Kunden straks skriftlig varsle Leverandøren og medvirke til sakens opplysning.

15. Forsikringer

Så lenge denne leieavtale gjelder, også hvis den forlenges utover minimumsperioden, bør nødvendige forsikringer som vil holde eieren skadesløs, tegnes for leierens regning.

Hvis forsikringen er tegnet av Kunden bør denne dekke

a. Fullverdi av løsøre, herunder brann og evt. maskinskade (gjelder andre driftsmidler).

b. Nødvendig forsikring mot krav grunnet i Produktansvarsloven, Forurensingsloven eller andre bestemmelser som pålegger eieren ansvar i egenskap av Leverandøren.

c. Forsikring av eventuelt ekstrautstyr.

Leverandøren kan i minimumsperioden kreve at Kunden tegner avbruddforsikring for sin virksomhet. Alle forsikringer skal tegnes med tredjemannsinteresse til fordel for Leverandøren. Tegner Kunden forsikringer utover det ovennevnte, må også disse omfatte tredjemannsinteresse til Leverandøren. Kunden skal betale de til enhver tid gjeldende forsikringspremier. Forsikringene tegnes med minste egenandel. Dersom Leverandøren ikke mottar forsikringsbevis, er Kunden innforstått med å betale forsikringspremie for polise tegnet av Leverandøren på egne og Kundens vegne. Ved skade skal eventuell egenandel bæres av Kunden.

Hvis Leverandøren forsikrer utstyret aksepterer Kunden at Leverandøren forbeholder seg retten til å velge forsikringsselskap og type forsikring. Ved skade skal en eventuell egenandel bæres av Kunden.

Det nærmere innhold av de forsikringer Leverandøren tegner, både med hensyn til egenandel, dekningskrav m.v. fremgår av de enkelte forsikringsvilkår.

16. Førtidig forfall.

Leverandøren kan før ordinært forfallstidspunkt og med øyeblikkelig virkning heve avtalen og hente utleide gjenstander der disse befinner seg, dersom: 1. Kunden vesentlig misligholder sine forpliktelser etter avtalen eller andre avtaler med den som til enhver tid er Leverandøren. 2. Kunden som innehaver av enkeltmannsforetak avgår ved døden. 3. Kunden innstiller betalingene, søker gjeldsforhandling, går konkurs etter konkurslovens regler eller settes under tvangsforfølgning, eller Kundens formuesforhold svekkes i vesentlig grad. 4. Kunden eller andre får inndratt eller ikke fornyet konsesjoner/tillatelser som er nødvendig for lovlig drift av virksomheten. 5. Kunden misligholder vedlikeholdsavtale med leverandør eller forøvrig misbruker sin råderett over gjenstanden(e). 6. Det forøvrig inntrer vesentlige endringer av eier-, drifts- eller personellmessig karakter hos Kunden som har betydning for leieforholdet. 7. Kunden har gitt uriktige eller mangelfulle opplysninger om spørsmål som har hatt betydning for innvilgelse av leieavtalen. 8. Det ut fra Kundens handlemåte eller alvorlig svikt i Kundens betalingsevne er klart at Kundens betalingsforpliktelser vil bli vesentlig misligholdt. 9. Eventuell sikkerhet som er stilt for Kundens forpliktelser overfor Leverandøren vesentlig reduseres i verdi. Betalingsforsinkelse på en måned eller mer, anses i alle tilfelle som vesentlig mislighold.

17. Oppgjør.

Dersom avtalen heves av Leverandøren eller sies opp av Kunden, eller avtalen faller bort av andre grunner, er Kunden forpliktet til å betale til Leverandøren:

1. Alle forfalte ubetalte leieterminer

2. Alle ikke-forfalte leieterminer for den gjenstående del av minimumsperioden.

3. Erstatning for ytterligere tap Leverandøren måtte lide som følge av at leieavtalen avbrytes før minimumsperiodens utløp.

4. Utlegg, omkostninger, forsinkelsesrenter og erstatning/refusjon som tilkommer Leverandøren etter denne avtalens bestemmelser.

18. Tilbakelevering.

Ved leieperiodens utløp eller opphør av leieavtalen, skal gjenstanden(e) returneres til Leverandøren eller den Leverandøren utpeker. Kunden betaler alle omkostninger i den forbindelse. Utstyr som er levert ut med eller hører til gjenstanden(e), skal følge med ved tilbakeleveringen. Dette inkludere også emballasjen. Annet utstyr skal fjernes. Leverandøren kan besørge annet utstyr fjernet for Kundens regning.

19. Verneting. Utlevering uten søksmål.

Alle uoverensstemmelser som måtte oppstå i forbindelse med denne leieavtale skal avgjøres etter norsk rett, og ved Leverandørens verneting som herved vedtas av Kunden. Dersom Kunden ved leietidens utløp eller ved førtidig forfall etter punkt 16 ikke frivillig tilbakeleverer gjenstanden(e), vedtas utlevering uten søksmål. Blir leien eller avtalte tilleggsytelser ikke betalt innen 2 uker etter skriftlig varsel har funnet sted på eller etter forfallsdag, med samtidig underretning om at utlevering vil bli begjært dersom betaling ikke finner sted, kan utlevering av gjenstanden(e) finne sted uten søksmål.

Etter at tvangsfullbyrding er begjært, kan motregning bare erklæres dersom motkravet er erkjent eller det foreligger tvangsgrunnlag for motkravet overfor saksøkeren, og betingelsene for motregning er til stede. Kunden plikter å betale alle omkostninger forbundet med utlevering uten søksmål.

20. Overdragelse.

Leverandøren kan overdra eiendomsretten til gjenstanden(e) og sine rettigheter etter denne avtale til ny Leverandør. Kunden godkjenner overdragelsen og er kjent med at gjenstanden(e) da tilhører ny Leverandør.

Kunden forplikter seg til overfor ny Leverandør å oppfylle samtlige bestemmelser i avtalen, deriblant å betale de fastsatte terminleier og til å utlevere gjenstanden(e) i tilfelle oppsigelse av avtalen.

21. Diverse.

Eventuelle endringer i avtalen vil bli tilføyet dette avtaleeksemplar og undertegnet av begge parter. Kunden aksepterer at Leverandøren kan påføre nærmere spesifikasjon av gjenstandene på Bestillingsskjemaet ved oppstart av avtalen.